muzikaal verleden - Margriet Markerink creatieve concepten

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

muzikaal verleden

over Margriet
Op 2 maart 1957 zag ik het levenslicht in Enschede. Al op jeugdige leeftijd was ik dol op muziek, taal, de natuur en dieren. Toen ik twaalf was mocht ik op gitaarles en werden de rijmpjes liedjes. 

Zangeres
Een 'mirakel' voor sommigen, iets heel natuurlijks voor mij. Zoals ik het ook heel natuurlijk vond dat ik na mijn eerste les Engels meteen al mijn eerste 'lyric' schreef. 
In 1974 werd ik ontdekt door wijlen Job Zomer, directeur van platenmaatschappij Munich Records. Op advies van Job nam ik zangles bij zangpedagoge Elly de Jong in Utrecht, waar ik toch al naartoe zou om Engels te gaan studeren. Na twee jaar 'toonladderen' trok ik op advies van Elly de stoute schoenen aan en nam deel aan twee talentenjachten. Zo kon het gebeuren dat ik in één week tweemaal op de radio te horen was. Platenmaatschappij Phonogram contracteerde me en ineens was ik platenartieste!
Ik bracht drie singles uit: Crazy life (door mij uit het Frans in het Engels vertaald), Take a look at me (idem) en Kite, dat geheel van eigen hand was. 
liedjesschrijfster
In 1979 kwam de landelijke doorbraak, met de langspeel-plaat Tomorrow. Daarop tien zelf geschreven liedjes. Als blijk van waardering kreeg ik van de Stichting Conamus – nu Stichting Buma Cultuur – de Zilveren Harp en buiten-sporig veel media-aandacht. 
Met name Frits Spits was zo weg van de single So Sad dat hij me de hele Markerwaard beloofde. 
Na het succes van Tomorrow werd ik in 1980 door de Stichting Conamus (nu Bumafonds) uitgezonden naar het Internationale Sopot Festival te Polen. Een onvergetelijke ervaring, omdat er precies op dat moment wereldgeschiedenis werd gemaakt.
En dat ook nog eens in de naburige havenstad Gdansk, in de vorm van een staking op de Leninwerf. Het eerste wankelen van het communisme in het Oostblok. Ik was erbij en was er getuige van.
Eigen Band
Na Tomorrow volgde Meet the Mark Band, de eerste elpee waarop ik met een eigen band zong. Hoogtepunt uit die periode: een TV-Special in Polen, gekoppeld aan een tournee langs de vele openluchttheaters die het toenmalige Oostblokland rijk was. 

In 1983 behaalde ik mijn M.O.A akte Engels en ging voor de klas staan. In 1987 werd ik wederom door Stichting Conamus uitgezonden naar het Internationale Troubadoursfestival op Curaçao, dat ik won. Dankzij de goede contacten met collega-troubadours reisde ik twee jaar later met enkele van hen naar Zweden voor een tournee langs een aantal theaters. Wat ik me daarvan herinner is de fantastische band, bestaande uit de beste Zweedse studiomusici, die van elk optreden een feest maakten. 

In 1991 besloot ik in mijn moerstaal te gaan zingen en maakte met Arno Nieuwenhuize en Peter Tiehuis, respectievelijk slagwerker en gitarist in het Metropole Orkest, de CD Helemaal. De single Mannen baarde de nodige opzien. Een gewaagd lied, geheel à capella gezongen. Wie brengt zoiets nu op single uit? Nou, ik dus. Nog steeds is er vraag naar de partituren ervan. Koren met lef kunnen die partituren nu in de webwinkel kopen. Surf naar tarieven muzikale producten
 In 1999 bracht ik op verzoek van een aantal vrienden de verzamel-cd 'Voor mijn Vrienden' uit. Daarop nummers uit de grammofoonplatentijd, aangevuld met drie nieuwe liedjes, gearrangeerd door de onvolprezen Erik van der Wurff, helaas ook al niet meer in leven.

Maatwerkliedjes
Tot halverwege de jaren tachtig trad ik overal in het land op met nummers van mijn elpees. Omdat ik het niet leuk vond om avond aan avond hetzelfde te zingen bedacht ik de Personal Touch-formule, oftewel: het zingen van zelf geschreven liedjes die zijn toegesneden op lijf en bedrijf. 
Arbeidsintensief, maar heerlijk om te doen! Zelfs de kleding was meestal maatwerk: een tot jurkje vermaakte vlag van het betreffende bedrijf. Binnen enkele jaren hadden de openbare optredens plaats gemaakt voor deze besloten optredens, die me naar alle uithoeken van de wereld voerden. 
Presentatrice
In 2000 was ik gedurende de zomermaanden te horen op RTV-Gelderland met mijn twee uur durende radio-programma De Zomerzaterdagmiddag. Daarin nodigde ik niet alleen zingende en schrijvende artiesten uit. Ik draaide ook muziek die je anders nooit op de radio hoort. Het onconventionele programma had een vaste schare luisteraars, die regelmatig in de telefoon klommen om live in de uitzending een boom met me op te zetten over van alles en nog wat. In 2001 en 2002 presenteerde ik samen met Peter Schoof en Marcel Spijkerman voor RTV Oost het programma In de Zomertuin. Het presenteren beviel zo goed, dat het zich in de jaren erna heeft ontwikkeld tot een tamelijk zeldzaam fenomeen: zangpresentatie. Zingend presenteren. Alle teksten op rijm en op muziek. Een sprekend voorbeeld daarvan was de gezongen presentatie van het Achterhoek Promotie Gala in 2005, waarbij ik samenwerkte met Chrystal Park Media Productions uit Brummen, dat al mijn teksten van bewegende en stilstaande beelden voorzag, waardoor de genodigden zich in een film waanden!

Journaliste 
Van 1991 tot 1997 vormde ik de éénvrouws-redactie van PALM NIEUWS, het verenigingsorgaan van de Professionele Auteurs Lichte Muziek. Het waren mijn eerste stappen op het journalistieke pad. Hoe mijn journalistieke loopbaan zich daarna ontvouwde kun je hier lezen. 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu